Feedback på bogen

Jeg har fået rigtig mange gode tilbagemeldinger på bogen, de findes i uddrag på anmeldelser-siden her. Her er en nylig feedback, som er en af de længere, men også rummer alle de ting, andre typisk også siger om romanen:



Hej Jes,

Jeg var jo så heldig at få din bog som lodtrækningspræmie tilbage i august sidste år, da vi løb i Sofielund. Tak for den.

Jeg lovede at give dig en tilbagemelding når jeg havde fået den læst. Og det må jeg så med skam sige at jeg først har fået gjort nu. Mest fordi jeg har en del om ørerne for tiden. Men også fordi jeg, til trods for en stor veneration for en rigtig bog af papir, primært læser på tablet efterhånden. Men nu fik jeg hul på den. Og tak for den! Den tog kun et par aftener at komme igennem.

Jeg er med på at jeg måske ikke er i målgruppen for fortællingen. Men jeg vil nu sige at jeg faktisk følte mig rigtigt godt underholdt og at jeg i store dele af bogen blev grebet af stemningen og at jeg "så det for mig" - som jeg gerne vil have at en bog gør for mig. Og det gjorde den.

Hvis jeg må komme med en tilbagemelding på noget, så har jeg kun noget der slet ikke har noget med selve historien at gøre. 

I den udgave jeg fik, var der nogle "slåfejl", nogle "sætningsfejl" og nogle passager hvor det kunne ses at der måske ikke var taget stilling til han eller hun og at det så ikke var blevet fanget i korrekturen at få dem luset ud. Det er altså småting. Som sagt gør de ikke noget for historien. De gør alene noget for det flow jeg er i når jeg læser. Og det var som om at det blev mere udtalt i sidste halvdel af bogen. 

[se min fejl-side for forklaring, red.]

Som du kan se af min tekst, så kan jeg fint se fejl hos andre, det har jeg en næsten autistisk evne til. Men som du kan se, kan jeg ikke gøre det bedre selv. Så jeg håber at det er ok at jeg alligevel giver tilbagemeldingen på det.

Tilbage til at jeg synes at det er en god historie!

Jeg kan rigtigt godt lide grebet, med at tage en historisk person og et historisk virke og så fylde hullerne ud. At gøre sig tanker om hvad der skete og overvejelser om hvorfor det blev som det blev. Det er noget der altid trigger noget i mig. Og jeg synes det er rigtigt sjovt at se det blive udfoldet til en historie. Det giver i min optik en tyngde til bogen som rækker lidt videre end til det som jeg opfatter som hovedhistorien i bogen.

I øvrigt var det en fornøjelse at få en din vinkel på Svendborg. Som du måske ved, så har jeg haft min gang i området gennem 00-erne. Har i øvrigt gjort i at lave foto-orientering, også i Svendborg. Og jeg kan jo 1:1 relatere til den nysgerrighed der opstår, når man kommer lidt tættere på byen og dens detaljer. Du har så taget de skridt der skulle til, for faktisk at realisere skattejagten på den nysgerrighed. Respekt for det.

I øvrigt kunne jeg også rigtigt godt lide de nuancer du giver til "de voksne". At de ikke bliver endimensionelle. F.eks. at Mogens får nuancer og lag der gør, at han ikke bliver en karikatur. At han ikke kun er et fjols der har hovedet oppe i sin egen r.., men at han gør som han gør fordi der er en historie bag. At han faktisk har evne til at se hvor skidt det står til, men måske ikke har redskaberne til at gøre noget. Det samme for Mikkel. Selv Leif får en forklaring. Jeg synes jo at jeg kan genkende mig selv lidt i alle de voksne i historien. Både på de gode og de mindre gode sider. Og det er altid godt at blive mindet om de mindre gode sider, så der er mulighed for lige at reflektere lidt over det. Og jeg kan godt lide at de får lov til at fremstå med de nuancer og fejl uden at du fortaber dig i forklaringerne - at du lader dem stå til læserens refleksion.

Det er længe siden at jeg var ung. Men jeg husker dog nogle af de følelser der fyldte fra dengang. Følelsen af ikke blive set eller forstået. Uanset om det så er fordi man så selv er for blufærdig eller at man er for sårbar til at lade sig blive set eller forstået - det er jo en voksen mands refleksioner. Men det jeg ville sige var, at jeg tror at jeg ville føle at jeg fik noget ud af historien hvis jeg havde været ung. Jeg ville i hvert tilfælde være blevet nysgerrig på Svendborg. Jeg ville notere mig ting som jeg ville gå på opdagelse efter, når jeg fik muligheden.

Så endnu engang tak for bogen. Den er jeg glad for. 
I øvrigt. Må jeg ikke få din hilsen i bogen når jeg ser dig næste gang?


God dag. Og god weekend når du når dertil.

Mvh René 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Nyt kalkmaleri opdaget i Viborg Domkirke åbner Klipping-mordsagen på vid gab.

Status på Gådemageren 2

Mød min nye redaktør